fbpx

Voor deze editie van de Centraal Station blog was ik op zoek naar een student die tijdens deze corona-tijd niet bij de pakken neer is gaan zitten, maar juist geïnspireerd is geraakt en daarmee ook vele anderen heeft gemotiveerd. Tijdens deze editie spreek ik met Leonoor Wismans, één van de twee oprichtsters van Koetjes & Kalfjes, een organisatie die zich focust op het tegen gaan van sociale isolatie bij ouderen.

Van de Kilimanjaro naar een eigen bedrijf: Leonoor Wismans over Koetjes & Kalfjes

Gedurende het jaar spreekt High Potential Academy af met interessante ondernemingen, initiatieven en personen. Het station als een plek waar mensen samen komen en waar verbindingen ontstaan. Voor deze editie van de Centraal Station blog was ik op zoek naar een student die tijdens deze corona-tijd niet bij de pakken neer is gaan zitten, maar juist geïnspireerd is geraakt en daarmee ook vele anderen heeft gemotiveerd. Tijdens deze editie spreek ik met Leonoor Wismans, één van de twee oprichtsters van Koetjes & Kalfjes, een organisatie die zich focust op het tegen gaan van sociale isolatie bij ouderen.

 

VAN DE KILIMANJARO NAAR EEN NIEUW BEDRIJF

Wanneer ik Leonoor (22) vraag om iets over haar ideeën en Koetjes & Kalfjes te vertellen, blijkt meteen het enorme enthousiasme. Ze vertelt over hoe zij en haar goede vriendin Rosalie Swart (22) altijd al een passie hebben gehad voor vrijwilligerswerk. Waar Rosalie zich naast haar studie in rechtsgeleerdheid bezig houdt met de werkgroep Mensenrechten en Veiligheid van de VN en stichting Mara, houdt Leonoor zich al van jongs af aan bezig met haar passie voor ouderen bij stichting de Zonnebloem naast haar studie in geneeskunde. ‘Rosalie en ik zijn al een lange tijd vriendinnen en hebben vorig jaar samen de hoogste berg van Afrika, de Kilimanjaro, beklommen. Toen we dat samen hadden bereikt, zeiden we tegen elkaar “nu kunnen we écht alles samen aan”.


EEN NIEUWE BEPROEVING

‘Door ons vrijwilligerswerk wisten we al dat er veel vraag is naar gezelschap voor ouderen. Ik zag hoe kleine uitjes ouderen laten opknappen en toen duidelijk werd dat deze corona-situatie nog wel een tijd zou duren, dacht ik “hier moeten we wat mee doen!”. We wilden graag van de situatie gebruik maken omdat we merkten dat mensen elkaar graag willen helpen in deze tijd. Zo kwamen we op het idee om ouderen, de koetjes, aan jongeren, de kalfjes, te koppelen voor wekelijkse belletjes op basis van gedeelde interesses. We begonnen het initiatief voornamelijk voor onze eigen omgeving, maar inmiddels hebben we al 3000 aanmeldingen van studenten en ruim 250 koppelingen tussen ouderen en jongeren. Dit komt dus neer op gemiddeld 600 belletjes per week! We hadden beide geen ervaring in ondernemerschap en een bedrijf oprichten is toch een heel ander soort beproeving, vooral in deze tijd met alles wat er geregeld moet worden.’


VAN IDEE NAAR ORGANISATIE IN 12 UUR

Vanaf hun idee ging het heel snel. ’s Middags ontstond het idee en na een nacht doorwerken aan een website en social media kanalen, stond de volgende ochtend alles klaar. En ja, zonder een concreet plan of idee: ‘tijdens het maken van de website hebben we het initiatief vorm gegeven: gaan we koppelen op interesse of juist op stad? Doordat we het idee online moesten uitleggen aan anderen, begon de inhoud op die manier langzaam vorm te krijgen’. De vriendinnen namen contact op met verschillende zorginstellingen om zo de ouderen te bereiken die niet op internet zitten. ‘Daarna ging het snel met de aanmeldingen door naamsbekendheid, via via én door onze samenwerking met Lipton.’


WACHT EENS, LIPTON?

Via een gedeelde connectie kwam Leonoor in contact met Lipton – ‘s werelds grootste theebedrijf – over hun initiatief. Na een paar skype sessies bleek Lipton erg geïnteresseerd en hebben Rosalie en Leonoor samen met Lipton een advertentie gemaakt voor social media en 5000 pakketjes met een bloem, theedoos en folder langs gebracht bij seniorenwoningen en zorginstellingen. Leonoor vertelt over de sneltrein: ‘het gekke is dat ik aan het begin niet eens doorhad wat er precies gebeurde toen deze eventuele samenwerking op het lijstje kwam van de dingen die we nog moesten doen. Toen ik een stapje terug deed van de sneltrein dacht ik pas: “wow, dit hebben we allemaal bereikt!”


DE REACTIES

De meiden krijgen, behalve enorm veel aanmeldingen, ook heel veel positieve reacties. De jongeren, de kalfjes, hebben afleiding van hun studiedrukte en leren ook nog eens van alle ervaringen en verhalen van de ouderen. De ouderen, de koetjes, geven aan het echt een toevoeging aan hun dag te vinden. Wat vooral goed werkt, is het idee om de ouderen en jongeren te matchen op basis van gedeelde interesses, ‘Vorige week hoorden we bijvoorbeeld van een oude tramconducteur die nu praat met een nieuwe conducteur over alle verschillen in het werk tussen nu en vroeger. Ook hebben we een match die beide een passie voor Italiaans eten hebben en kregen we een bericht van een koetje dat ze zoveel leuke recepten had gekregen van haar kalfje’. Iedereen is heel enthousiast: er zijn koppels die online scrabbelen, taart bij elkaar langs gaan brengen of zelfs al op veilige afstand een biertje gaan doen.

 
EN NU: ONDERNEMEN?

‘We hebben besloten door te gaan met ons initiatief na corona omdat er geen reden is om dit niet altijd te doen. Eenzaamheid zal altijd blijven en extra gezelligheid kan nooit weg! We willen het wel naast onze studies blijven doen omdat ik later in het ziekenhuis wil werken. Door ons initiatief ben ik wel een stuk zelfstandiger geworden en weet ik goed hoe ik dingen moet organiseren en oplossen omdat ik eindverantwoordelijke ben voor wat ik doe. We hadden zelf helemaal geen ervaring met marketing of het opzetten van een bedrijf en we leren nog iedere dag weer iets wat beter of efficiënter kan.’


KRITISCH, ONDERNEMEND, VERBINDEND EN EIGENTIJDS

Hoe matcht Koetjes & Kalfjes volgens Leonoor met de kernwaarden van High Potential Academy? Volgens de ambitieuze studente, zijn de meiden vooral kritisch:‘We maken alle matches nog steeds met de hand. We willen geslaagde matches en dat de koppels ook echt goed bij elkaar passen. We maken het onszelf hiermee niet makkelijk, maar dit doen we om goede kwaliteit te krijgen. We hebben ook berichten van bedrijven die ons willen helpen met automatisering en logaritmes, maar we willen alles heel persoonlijk houden’. De link met eigentijds valt iets moeilijker te maken. ‘bellen is natuurlijk niet erg eigentijds, maar via social media zijn we wel heel activerend en hier hebben we ook bewust voor gekozen met bijvoorbeeld doorstuurberichten via WhatsApp. We weten hoe je in deze tijd iets onder de aandacht kan krijgen. Toen we via internet niet genoeg ouderen konden bereiken, gingen we gebruik maken van oudere media zoals huis-aan-huis krantjes en kranten.’ Ondernemend en verbindend spreken daarnaast voor zich met alle initiatieven waar de vriendinnen zich voor inzetten en hoe ze jong en oud verbinden met Koetjes en Kalfjes.


AANRADERS VOOR ONDERNEMENDE STUDENTEN

Hier twijfelt Leonoor even over, maar het belangrijkste is volgens haar om het gewoon te doen: ‘Laat je enthousiasme zien en vertel je idee aan andere mensen. Het zal je verbazen hoeveel anderen willen helpen. Ga op zoek naar mensen zodat je het idee niet alleen maar in je hoofd houdt en vraag ook om hulp. Alles kan nu ook veel makkelijker met internet en online stappenplannen en trainingen: het is nog nooit zo makkelijk geweest en de wereld ligt letterlijk aan je voeten. ‘

Wij helpen je graag verder om je ambities te ontdekken en je talenten te ontwikkelen bij High Potential Academy en wie weet spreken we jou de volgende keer over jouw inspirerende traject!

volg ons op

Lees ook

Testimonial: Carlijn Kolkman

Carlijn deelt haar ervaring met het High Potential Academy- traject, benieuwd? Lees meer!

Lees meer

Testimonial: Coot Uelen

Coot deelt haar ervaring met het High Potential Academy- traject, benieuwd? Lees dan snel verder.

Lees meer

Research Paper Sneakers op de werkvloer

Tegenwoordig is het hybride werken niet meer weg te denken uit onze samenleving: hoe ervaart onze Community dit? Lees hier onze nieuwste research paper: sneakers op de werkvloer!

Lees meer

Voordelen

  • De baan die je zocht
  • Jouw groei centraal
  • Doelgerichte training, coaching en begeleiding
Inschrijven

Heb je vragen?
Lavy staat voor je klaar!

Ontwikkel je talent.

Lavy van der Goot

Talent Development Coach bij HPA

lavyvandergoot@hipoacademy.nl

06-41486885

Mail Lavy

Events

Alle events

Gouden Gieter

Wie nomineer jij deze periode?

Elke periode kiest de community een favoriete manager. Wie laat zijn of haar kandidaten het hardst groeien?

Gouden gieter