fbpx

Voor deze editie van het Centraal Station blog spreek ik met Sander Bos (21), één van de oprichters van het succesvolle en sociale initiatief Studenten helpen Scholieren. Studenten helpen Scholieren is bedacht om scholieren online bijles en studiebegeleiding te geven omdat de scholen dicht waren/zijn door Corona. Hoe kwamen studenten op het idee en hoe ziet Sander de toekomst voor zich?

In gesprek met Sander Bos: een geboren ondernemer

Voor deze editie van het Centraal Station blog sprak ik afgelopen mei met Sander Bos (21), één van de oprichters van het succesvolle en sociale initiatief Studenten helpen Scholieren. Studenten helpen Scholieren is bedacht om scholieren online bijles en studiebegeleiding te geven omdat de scholen dicht waren/zijn door Corona. Hoe kwamen studenten op het idee en hoe ziet Sander de toekomst voor zich?

EEN GEBOREN ONDERNEMER

Zodra Sander begint met praten, blijkt dat hij alles behalve het ‘standaard’ studentenleven heeft gevolgd. Na een jaar Liberal Arts and Sciences te hebben gestudeerd, beseft de student dat hij toch niet drie jaar achtereen fulltime wil studeren. Hij koos ervoor om een fulltime bestuur bij Enactus te doen en vond die ondernemende vrijheid zo fijn en leerzaam dat hij ervoor koos om nog zo’n jaar eraan vast te plakken. Dit jaar doet hij twee parttime bestuursjaren bij UtrechtInc Students en Dutch Students for Entrepreneurship: nee, Sander zit alles behalve stil. En toen brak corona uit. “Toen ik besefte dat m’n bestuur minder tijd zou innemen en er in het onderwijs een lastige situatie was ontstaan door de switch van fysiek naar online, wilde ik iets doen. Ik dacht met mijn netwerk wel wat scholieren te kunnen helpen en toen bleek ineens dat het aanbod enorm groot was en dat heel veel mensen wilden helpen.”


VAN INDIVIDUEEL NAAR NATIONAAL

Maar hoe start je dan zo’n platform op? Sander vertelt dat het afgelopen bestuur hem heeft geleerd om een mindswitch te maken: “Je leert heel erg denken op grotere schaal. Als je een probleem ziet wat voor jezelf geldt en wat voor veel meer mensen een probleem is, kun je ook een oplossing bedenken voor een brede groep. Toen de minister zei dat het onderwijs fysiek niet meer zou lukken, wisten we dat er heel veel studenten hun bijbaan zouden verliezen en dat veel scholieren begeleiding nodig zouden hebben. Vraag en aanbod hebben we aan elkaar gematcht.”


HOE WERKT HET?

“We werken met een kernteam van zes mensen aan Studenten helpen Scholieren. Daarnaast hebben we vele samenwerkingen die ons hiermee helpen.” Het initiatief van de ambitieuze studenten heeft inmiddels indrukwekkende partners zoals Malmberg, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Scholieren.com. Sander geeft aan dat organisaties graag willen bijdragen aan oplossingen in een tijd als deze waarin de problemen lijken op te stapelen.


EN NA CORONA?

“Voor mij is een combinatie van persoonlijke ontwikkeling, zelfontplooiing en een leuke tijd het belangrijkste. Als de universiteit vanaf september goed in dat plaatje past, en het naast Studenten Helpen Scholieren kan, ga ik weer studeren. Ik vraag mezelf af: kan ik met dit soort initiatieven genoeg persoonlijke ontwikkeling en ervaring op doen zonder dat ik weer zou gaan studeren? Ik vind mezelf een ondernemer, maar je moet wel écht iets weten op te bouwen zonder dat papiertje.”


VOOR TOEKOMSTIGE ONDERNEMERS

Voor potentiele toekomstige ondernemers is Sander duidelijk: “Begin direct en probeer op een goedkope manier in een dag of week iets simpels op te zetten wat bewijst of jouw concept zou kunnen werken of niet”. Zelf heeft de bezige ondernemer in een halfuur een google forms aangepast, dit rond gestuurd naar tien Whatsappgroepen om te zien om studenten bereid zouden zijn om gratis te helpen. De reacties hierop waren zo positief, dat het al snel duidelijk was voor Sander dat dit concept kon werken. “Vaak werkt zo’n methode wel en zo kun je je vermoedens relatief simpel testen”.


KRITISH, ONDERNEMEND, VERBINDEND EN EIGENTIJDS

Volgens Sander is het vooral belangrijk om kritisch te zijn: “Het is altijd goed om kritisch te zijn naar wat er staat. Zonder een kritische blik kom je niet achter nieuwe kansen. Door kritisch te kijken naar je eigen werk en onderneming, kun je deze blijven verbeteren”. Het ondernemende spreekt daarnaast voor zich met Sanders achtergrond: “Ik vind niets leuker dan kijken wat voor kansen er zijn om de wereld een stukje mooier te maken en hierop in te spelen”. Daarnaast is verbinding ook belangrijk: “ik ben altijd meer voor inclusiviteit dan voor exclusiviteit. We kunnen allemaal iets meer verbinden, dus waarom niet?”. Voor de laatste kernwaarde, eigentijds, heeft de student een duidelijk beeld: “Studeren is niet de enige manier. Persoonlijke ontwikkeling is breder dan alleen maar in de collegebanken zitten”.

Wij helpen je graag verder om je ambities te ontdekken en je talenten te ontwikkelen bij High Potential Academy en wie weet spreken we jou de volgende keer over jouw inspirerende traject!

volg ons op

Lees ook

Testimonial: Carlijn Kolkman

Carlijn deelt haar ervaring met het High Potential Academy- traject, benieuwd? Lees meer!

Lees meer

Testimonial: Coot Uelen

Coot deelt haar ervaring met het High Potential Academy- traject, benieuwd? Lees dan snel verder.

Lees meer

Research Paper Sneakers op de werkvloer

Tegenwoordig is het hybride werken niet meer weg te denken uit onze samenleving: hoe ervaart onze Community dit? Lees hier onze nieuwste research paper: sneakers op de werkvloer!

Lees meer

Voordelen

  • De baan die je zocht
  • Jouw groei centraal
  • Doelgerichte training, coaching en begeleiding
Inschrijven

Heb je vragen?
Quirine staat voor je klaar!

Ontwikkel je talent.

Quirine de Planque

Community Manager bij HPA

quirinedeplanque@hipoacademy.nl

06-52326552

Mail Quirine

Events

Alle events

Gouden Gieter

Wie nomineer jij deze periode?

Elke periode kiest de community een favoriete manager. Wie laat zijn of haar kandidaten het hardst groeien?

Gouden gieter